Moderator

Sanna möten

- Moderator i Stockholm och övriga Sverige

Som professionell moderator och programledare skapar jag en trygg och engagerande atmosfär för ert event eller konferens genom naturlig scennärvaro, tydlig kommunikation, nära kontakt med publiken och en dos spontan humor. Det gör att både gäster, medverkande och publik känner sig sedda och hörda – vilket öppnar upp för en genuin dialog och goda samtal.

Anlita gärna mig och min erfarenhet för hela processen. Tillsammans med er finns jag med som stöd för att strukturera och förbereda upplägg, manus och övriga förberedelser inför ert evenemang. Med min erfarenhet från både stora scener, mindre rum och digitala plattformar anpassar jag mig efter just ert behov och er publik. Jag säkerställer att alla medverkande är väl förberedda och att eventet genomförs med högsta professionalism och engagemang.

Min bas finns i Stockholm men ofta sker uppdragen även runt om i landet och jag har erfarenhet av uppdrag i allt från Göteborg, Helsingborg, Tylösand i väst till Jönköping, Norrköping och Vara i mitten av vårt avlånga land, till Uppsala, Sandviken, Gävle, Umeå och Tällberg lite mer norrut.

Tar du uppdrag som moderator på engelska?

Ja, efter att ha bott och studerat i England vid ett par tillfällen under livet, känner jag mig helt hemma med att prata och moderera på engelska så boka mig gärna för event på engelska!

Vad gör en moderator?

En moderator har flera funktioner vid ett event och en av de viktigaste är att ge trygghet och lugn till alla medverkande, att skapa rätt stämning i rummet och få programmet att flyta på. Så, det handlar både om mjuka värden som energi och lugn och om struktur, ordning och driv. Det är viktigt att moderatorn hittar en bra balans mellan det allvarliga och det mer lättsamma.

Moderatorn ska hela tiden ha syfte och mål med mötet i sitt bakhuvud och styra mot det på olika sätt med sina samtal, frågor och sitt agerande.

En professionell moderator är påläst, har förberett både sig själv och alla som deltar på bästa sätt och även förutsett eventuella händelser längs vägen. 

Moderatorn ska:

  • skapa ett gott samtalsklimat, se till att alla kommer till tals

  • bidra med energi, värme och driv

  • ta ledarrollen och vara en trygghet för deltagare och publik

  • sammanfatta och lyfta fram det viktigaste

  • hålla tider

  • hålla strukturen och den röda tråden för att uppnå syfte och mål

Vid vilken typ av event passar det att boka mig som moderator?

Min erfarenhet är bred och jag modererar alla ämnen efter noga research och förberedelser.

Jag har haft uppdrag som rört sig om kemisk återvinning, smittskydd på våra lantgårdar, kärnbränsleavfall, samhällsbyggnad, fastighetsbranschens utveckling, yrkesskolans utmaningar, klimakteriet, äldrevårdens mat, socialtjänstens nya strategier och lagar. Med mera.

Min hemmaplan kan ändå sägas vara ledarforum och chefsdagar där jag tack vare egen lång chefserfarenhet har mycket med mig i bagaget. Jag har här lett otaliga samtal i ämnen som ledarskap, motivation, psykologisk trygghet, medarbetarskap och så vidare.


Hur är Sanna Balsvik som moderator?

Anlita mig om ni önskar en färgstark, erfaren, trygg och lugn moderator som ger energi och som har förmåga att balansera humor med allvar. En inkluderande ledare för ditt möte, din konferens eller ditt seminarium som med behaglig röst skapar rätt stämning och öppnar upp för goda samtal.

Vid ett antal moderatoruppdrag har jag även ingått i planeringsgruppen för konferensen, med ett utifrån-perspektiv och med min erfarenhet. Det har effektiviserat processen och avlastat interna resurser och dessutom skapat ett ännu bättre fokus och djupare förståelse för syfte och mål. 

Anlita mig när du söker:

  • erfarenhet och kompetens

  • trygghet och lugn

  • energi och driv

  • humor i balans med allvar

  • struktur, ordning och reda

  • gott samtalsklimat

  • process-stöd

Såhär går det till!

Innan ni anlitar mig som moderator tar jag gärna ett möte eller ett samtal där vi båda kan få en bättre bild av varandra och för uppdraget. När vi sedan börjar samarbeta så har vi ett par möten för att djupdyka i syfte, mål, upplägg, format och talare, paneler och / eller interaktiva inslag.

Sedan börjar jag med min research och med att kontakta de medverkande för att förbereda mig och dem på bästa sätt. Jag skriver mitt manus och mina frågor och gör ett noggrant tidsschema. Vi har säkert något ytterligare avstämningsmöte och sedan ses vi på dagen D!

Varför anlita en extern moderator?

En extern moderator bidrar med ett utifrån-perspektiv och är en neutral part. Moderatorn säkerställer att alla talare får de allra bästa förutsättningarna för sin stund på scenen. Den externa moderatorn tillåter alla andra att kunna vara närvarande på mötet utan att behöva tänka på praktikaliteter, tiden eller nästa punkt. Att anlita en extern moderator ger mötet en annan höjd, skärpa och professionalism. 


Vad är skillnaden på en moderator och en konferencier?

Skillnaden på en moderator och en konferencier är att en moderator leder samtal, paneler eller frågestunder med fokus på innehåll och samtal. Rollen handlar om att skapa struktur, ställa frågor, hålla tiden och få alla deltagare att komma till tals. Moderatorn förbereder sig inför samtalen genom att göra research och träffa medverkande, för att skapa meningsfulla och skarpa samtal. 

En konferencier, däremot, håller ihop ett helt evenemang – som en gala, prisutdelning eller större företagsdag. Här handlar det mer om att skapa rätt stämning, guida publiken genom programmet, presentera talare eller artister och se till att allt flyter på på ett lättsamt och professionellt sätt.

Kort sagt: Moderatorn fokuserar på innehållet i samtalen, medan konferencieren håller ihop helheten och skapar energi i rummet.

Sagt om Sanna

  • Med stort engagemang och hög professionalitet modererade Sanna Uppsala kommuns chefsdagar under hösten. På ett enastående och tryggt sätt orkestrerade Sanna ett mångfacetterat programinnehåll med ett flertal inslag och snabba skiften mellan underhållning, panelsamtal, anföranden och interaktivitet. Sanna var inte bara moderator utan även ett ovärderligt processtöd och ett mycket gott bollplank för mig som ansvarig för framtagandet av året Chefsdagskoncept.

    Sharon Emanuel, Uppsala kommun Chefsdagar

Några uppdragsgivare:

Stockholms stad - äldrevård och socialtjänst

Södersjukhuset

Vasakronan i Stockholm och Uppsala

Huddinge kommun

Järfälla kommun

Nynäshamns kommun

SKB (Svenskt kärnbränslehantering)

Yrkeshögskoleförbundet

Ledarna 

Uppsala kommun

Jordbruksverket i Jönköping

Skaraborgsdagen i Vara

Region Gävleborg

KlimakterieResa i Göteborg

Fastighetsvärlden i Västerås och Uppsala

Länsförsäkringars forskningsfond i Tällberg

Sörmland gör evolution i Eskilstuna

Victoriahem

KlimakterieResan i Stockholm

Brit Box lansering - Engelska

Tysk Svenska handelskammaren - Engelska

Uppsala universitet, Global summit - Engelska

Essity i Mölndal - Engelska

Meet the boss - rundabordssamtal Engelska



FAQ

  • En moderator höjer kvaliteten på ditt möte, event, konferens eller seminarium på många sätt. Några anledningar är att hen ställer kvalificerade och genomtänkta frågor, håller koll på tiden, ser till att skapa ett bra samtalsklimat, fokuserar på den röda tråden genom dagen, fördelar ordet, ger energi och driv, skapar trygghet för medverkande och sätter rummet i rätt stämning. En moderator ser till att talarna och de som presenterar innehåll blir sina bästa "jag".

  • Absolut och jag gör det gärna, har fler referens-case där vi jobbar så att jag medverkat i projektgruppen från start.

  • Ja, jag tar fram allt material själv med stöd från kunden så att de frågor man vill lyfta kommer med.

  • Ja, jag har kontakt med alla medverkande och ofta även avstämningsmöten innan.

  • Det är en bedömning från uppdrag till uppdrag så låt oss diskutera, men ca 25.000-40.000 ex moms för en halvdag och ca 45.000 - 65.000 ex moms för en heldag.